Lizing u krizi

Bez autora
Sep 15 2010

Kupci se sve ređe odlučuju za kupovinu vozila na lizing, zbog nemogućnosti da, u uslovima ekonomske krize, planiraju svoje prihode. Srbija je jedina zemlja u regionu koja ima PDV na kamatu u finansijskom lizingu, koji, opet, snose kupci. Ni posle donošenja zakona, 2003. godine, lizing u Srbiji nije potpuno zaživeo i njegova realizacija ne prolazi bez problema. Građani i pravna lica lizing najčešće uzimaju za kupovinu automobila. Od do sada overenih 60.000 ugovora za motorna vozila, pravnim i fizičkim licima, 2.000 automobila je oduzeto, zbog neplaćanja rata. Broj prodatih automobila na lizing sve više opada, pa je tako, od početka godine, više od 50 odsto automobila prodato za keš. U lizing kućama kažu da novca za plasman u taj posao ima, ali da se građani nerado zadužuju, zbog uslova prodaje i ekonomske krize. Najveći problem su privredna vozila.

Lizing u kriziKupci se sve ređe odlučuju za kupovinu vozila na lizing, zbog nemogućnosti da, u uslovima ekonomske krize, planiraju svoje prihode. Srbija je jedina zemlja u regionu koja ima PDV na kamatu u finansijskom lizingu, koji, opet, snose kupci.

Ni posle donošenja zakona, 2003. godine, lizing u Srbiji nije potpuno zaživeo i njegova realizacija ne prolazi bez problema. Građani i pravna lica lizing najčešće uzimaju za kupovinu automobila. Od do sada overenih 60.000 ugovora za motorna vozila, pravnim i fizičkim licima, 2.000 automobila je oduzeto, zbog neplaćanja rata.

Broj prodatih automobila na lizing sve više opada, pa je tako, od početka godine, više od 50 odsto automobila prodato za keš. U lizing kućama kažu da novca za plasman u taj posao ima, ali da se građani nerado zadužuju, zbog uslova prodaje i ekonomske krize. Najveći problem su privredna vozila.

"Kako u privredi ne postoji adekvatna tražnja u ovom trenutku, lizing kompanije su u situaciji da generišu ogromne količine likvidnih sredstava koje trenutno nemamo kome da plasiramo na tržištu" izjavio je Bojan Basa, predsednik Udruženja liznig kompanija.

U seči propisa koja se sprovodi u čitavoj državi nikako da se reši problem plaćanja PDV-a na zakup vozila koja se mesečno fakturišu krajnjim korisnicima. Ovaj proces poskupljuje automobil za 18 odsto, a to plaća krajnji korisnik.

"Mi smo ostali jedina zemlja u regionu koja ima PDV na kamatu u finansijskom lizingu. To je veliki problem, jer na kraju tu cenu plaćaju građani tj. korisnici", objasnio je Petar Gavranović iz Udruženja lizing kupaca Srbije.

U Udruženju uvoznika automobila, osim konstantnog pada prodaje vozila, beleži se i pad prodaje vozila na kredit i na lizing.

"Kupuju za keš i onda trajno ostaju vlasnici tih vozila, dok je lizing nešto nepovoljniji, jer dugoročno ne mogu da planiraju svoje finansije i prihode, pa nažalost, ruzultat toga je da posle dve ili tri godine ne mogu da finasiraju i vraćaju", istakao je Miloš Petrović iz Srpske asocijacije uvoznika automobila.

Od početka godine, vraćeno je 800 automobila iz najma, ali je zaključeno i više od 3.000 ugovora. Problem vraćanja lizinga najprisutniji je u kamionskom biznisu i, kako kažu u Udruženju lizing kupaca, za kamiondžije će, ovih dana, biti ponuđen reprogram dugova koji će imati bolje uslove otplate.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik